Sådan skriver du en skarp ansøgning!
Samtalen rykker et skridt nærmere
Din kommende arbejdsgiver bruger max 15 sek. på din ansøgning. Brug dette pejlemærke, når du skriver din ansøgning. Ansøgningen er sammen med CV’et din adgangsbillet til jobsamtalen. En fængende overskrift og layout er det først blikfang, der møder læseren. Det skal samtidig motivere virksomheden til at læse mere om dig.
Målret din ansøgning til virksomhedens behov. Den skal helst være kort og præcis og kun indeholde det virksomheden skriver i stillingsopslaget. Dit forarbejde er forudsætningen for succes. Stillingsopslaget skal læses grundigt igennem i forhold til de arbejdsopgaver du kan varetage for virksomheden med udgangspunkt i dine kompetencer. Læs mere om, hvordan du med nedenstående råd får adgang til jobsamtalen.
7 gode råd til din ansøgning
- Sæt dig grundigt ind i stillingsopslaget og fat dig i korthed. Ansøgningen må max fylde 1 side inkl. luft.
- Kontakt gerne virksomheden for nærmere info. Integrer denne info i ansøgningen
- Udarbejd en fængende overskrift. Det kan være noget om dine kompetencer og hvilken værdi du tilfører virksomheden
- Skriv en indledning, der motiverer læseren til at læse videre og læg vægt på jeres faglige match
- Målret din ansøgning. Redegør for dine kompetencer i forhold til at bestride jobbet
- Giv modtageren et godt indtryk af dig. Skriv lidt men godt.
- Skriv en afslutning, der lægger op til samtalen
Skræddersy din ansøgning til virksomheden
Skriv din ansøgning, så den altid tager udgangspunkt i din modtager. Hvis du er i tvivl, så undersøg lidt om firmaet og hav fokus på deres kommunikation, når du skriver din ansøgning.
Research er første skridt til succes
Din viden skaber interesse hos din kommende arbejdsgiver
Det er altafgørende, at du kender din modtager, før du kan skrive en skarp ansøgning og fremstille din motivation overbevisende. Det giver dig muligheden for, at lære virksomheden at kende og finde emner, som vækker en oprigtig interesse hos dig.
Informationerne finder du her:
- hjemmesiden
- sociale medier
- tidligere projekter
Efter analyse og grundig gennemgang af stillingsopslaget kender du til deres ordbrug og hvilken profil de reelt har brug for. Det gør dig i stand til at tage udgangspunkt i deres tone, når du skriver din ansøgning.
Har du nogle relevante spørgsmål, kan du med fordel ringe til virksomheden inden du sender din ansøgning. Men ring ikke for enhver pris og overvej dine spørgsmål, så du ikke spilder virksomhedens tid.
Brænd igennem med din motivation
Din ansøgning viser din kommende arbejdsgiver din motivation for at søge den konkrete stilling. Det absolut vigtigste er, at din ansøgning er målrettet virksomheden og at du gennem din motivation taler direkte til dem.
Undgå derfor at lave en standard ansøgning. Virksomheden vil gennemskue det med det samme og du mister din chance for at komme gennem nåleøjet. Fokuser på din faglige – og personlige motivation. Gennem din research tidligere er du allerede godt på vej.
Indgange til din faglige motivation
Du udtrykker gennem din faglige motivation, at du har den faglige ballast til at positionere dig i forhold til opgaverne, samt at du har en interesse i stillingen og dens fagområde. Det viser din kommende arbejdsgiver, at du hurtigt kan komme i gang og løse deres udfordringer.
Brug din faglige motivation, som en stærk introduktion i din indledning. Det viser virksomheden, at der er et godt match mellem dig og virksomheden. Indledningen understøtter samtidig din faglige profil i dit CV.
- Syntes du, at virksomheden har lavet spændende projekter?
- Har du gennem stillingsopslaget fået gode idéer til at løse deres opgaver?
- Er der nuværende eller tidligere kunder, du syntes kunne være spændende at samarbejde med?
Indgange til din personlige motivation
Mulighederne er mange. Find den indgang der kan signalere din personlige motivation. Vis virksomheden, at du passer godt ind i deres kultur og sociale liv. Det er vigtigt for virksomheden at mærke, at du kan se dig selv samarbejde med dem i en længere periode.
Din personlige motivation angives typisk i slutningen af ansøgningen. Den skal vise dig som en engageret kollega, som virksomheden har lyst til at invitere til en samtale.
- Fokuser på, hvordan du kunne se dig selv som en del af virksomheden
- Producerer virksomheden et produkt eller arbejder de for en sag du personligt brænder for
- Er det noget ved deres størrelse eller historie du syntes er spændende?
- Fremhæv en personlig egenskab hos dig, som ville passe godt ind i virksomhedens kultur