Bliv skarp på jobbets DNA

… det er afgørende, når den rigtige medarbejder skal findes.

Udarbejd en jobbeskrivelse

Undgå dyre fejlansættelser ved at udarbejde en god jobanalyse. Jobanalysen er et vigtigt element i rekrutteringsfasen og medvirkende til, at du finder den helt rigtige profil til stillingen.

  • Jobbeskrivelsen er fundamentet til din medarbejderprofil, som danner baggrund for udformningen af en målrettet jobannonce
  • Jobbeskrivelsen er basis for, ud fra hvilke faglige og sociale kompetencer ansøgerne skal vælges.
  • Jobbeskrivelsen sætter fokus på de faktorer, der er vigtige ved udvælgelsen. Skal ansøgeren udelukkende vurderes ud fra kompetencer eller er der også andre faktorer, der skal vægte i vurderingen.

Det er en god idé, at udforme jobanalysen i samarbejde mellem de personer, der deltager i ansættelsesprocessen. Det er som regel den nye medarbejders chef og evt. en kollega.

Vores værdier

Kernen i vores organisation er vores værdier. Det er vores GPS vi arbejder efter, for at komme sikkert i mål. Værdierne bygger på vores værdigrundlag og afspejler vores holdninger hele vejen igennem vores forretning.

HURTIGT – FLEKSIBELT – ENKELT = ORDENTLIGT

Læs mere om vores værdier

Værktøjer til rekrutteringen

  • Hvem er medarbejderens nærmeste chef og hvem er de nærmeste kolleger
  • Er der strategiske mål for afdelingen/virksomheden, medarbejderen skal bidrage med
  • Hvilke mål/KPI’er der skal efterleves
  • Definere opgaverne i stillingen
  • Hvilke personlige og faglige kompetencer forudsætter jobbet
  • Hvilke ansættelsesvilkår, løn og arbejdstid skal medarbejderen arbejde under
  • Hvilken kultur og hvilke værdier er der på arbejdspladsen

Vælg den rigtige medarbejderprofil

Jobbeskrivelsen danner grundlag for din medarbejderprofil. Medarbejderprofilen fastlægger, hvilke faglige og personlige kompetencer jobbet kræver, samt i hvilke relationer du ser din kommende medarbejder. Det er ligeledes i medarbejderprofilen du definerer, hvilke professionelle roller din nye kollega skal udfylde.

Medarbejderprofilen – 5 overvejelser du bør gøre dig

  1. Kompetencerne – herunder hvilke der er vigtigst for at udføre jobbet
  2. Personlige og sociale egenskaber i relation til jobbet og virksomheden/afdelingen
  3. Karriere- og udviklingsmuligheder for din nye medarbejder
  4. Er der strategiske mål, din nye medarbejder skal bidrage til?
  5. Hvilke kompetencer skal der til, for at medarbejderen fremadrettet kan varetage jobbet og evt. videreudvikle det?

Undgå at gøre som du plejer. Lav denne øvelse, hver gang du skal ansætte en ny medarbejder. Det giver dig et større overblik over opgaverne og krav til kompetencerne. Invester tiden i denne øvelse – den er godt givet ud for at undgå fejlansættelser.

Vi hjælper gerne, hvis du har brug for hjælp.

Ja, tak jeg vil gerne høre mere
Book en vikar

Vores erfarne vikarer er fleksible og kan tilkaldes med kort varsel, da vi er tilgængelige 24/7.  Nemt og hurtigt.

Book en vikar
Try & Hire

Lær din nye medarbejder at kende, før I vælger at fastansætte. Det giver dig tryghed til at finde det perfekte match.

Try&Hire
Rekruttering

Få den medarbejder der matcher dit behov for kompetencer i samarbejde med din personlige konsulent.

Rekruttering

Samarbejde med ordentlighed

Vores medlemskab af Dansk Industri og Vikarbranchen er jeres garanti for, at vi arbejder efter gældende lovgivning og overenskomster, at løn- og arbejdsforhold er i orden og at vi arbejder efter etiske retningslinjer.  Det kalder vi jf. vores værdier ordenlighed.